Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ηθική στον έρωτα;;

  Ανθρώπινη ηθική. Ένα σετ λέξεων που, κάθε φορά που πέφτει στο τραπέζι της συζήτησης με βασικό συνομιλητή το "έμψυχο αντικείμενο" της εργασίας μου, προκαλείται πάταγος και τσουνάμι αντιδράσεων. Οι διαφορετικές απόψεις φορούν την πανοπλία τους και αντιμάχονται η μία την άλλη, οι τόνοι ανεβαίνουν, η ένταση κορυφώνεται και εν τέλει καταλήγουμε με περισσότερα ερωτηματικά από αυτά που είχαμε αρχικά. Υπάρχει το αντικειμενικά ηθικό, όπως το όρισε ο Αριστοτέλης, ή πρόκειται για άλλη μια ουτοπία; Αν η τέλεση μιας ηθικής πράξης δεν προκαλεί ευχαρίστηση σε αυτόν που τη διαπράττει, αυτομάτως το άτομο αυτό καθίσταται ανήθικο; Και, τελικά, ποιος μας λέει ότι ο - κατά τα αριστοτελικά και κοινωνικά πρότυπα - ηθικός άνθρωπος είναι πραγματικά ευτυχισμένος;
   
  Όταν η κουβέντα, κάποια στιγμή, οδηγείται στο θέμα "του έρωτος και των άλλων δαιμονίων", το ερώτημα που λογικά προκύπτει είναι: "υπάρχει ηθική στον έρωτα"; Οι πολλοί λένε πως "στον έρωτα και στον πόλεμο όλα επιτρέπονται". Αν ισχύει, όμως, αυτό, δεν ακυρώνεται η έννοια της ηθικής στην ουσία της; Ξεκινώντας από τα πιο απλά και ανώδυνα, αναρωτιέμαι.....είναι ηθικό, όσον αφορά την εντιμότητα του χαρακτήρα μας, το "φτιασίδωμα" που αποπειρώμαστε στην εικόνα μας, κατά την πρώτη φάση της ερωτικής προσέγγισης; Και, όταν πλέον "έχουμε δέσει το γάιδαρό μας", πόσο ηθική είναι η προσπάθειά μας να τον αλλάξουμε και να του φορέσουμε το δικό μας, ολοκαίνουριο σαμάρι; Και κινώντας στα πιο δύσκολα τώρα....είναι ηθική η γένεση του ερωτικού συναισθήματος για κάποιον που αποτελεί "απαγορευμένο καρπό"; Και αν κάποιος δεν καταφέρει να εκλογικεύσει το συναίσθημα αυτό και να ανακόψει την καλλιέργειά του, είναι ανερμάτιστος ηθικά; Κάποιος υποστήριξε, πάνω στην κουβέντα, ότι πραγματικά ηθικός είναι εκείνος που καταπνίγει τον έρωτά του για τον άνθρωπο που δεν πρέπει και δεν τον εκδηλώνει, όντας εν πλήρει συνειδήσει, του βιασμού που υποβάλλει την ψυχή του, γιατί αυτό καταδεικνύει τη γενναιότητα του χαρακτήρα του και το ψυχικό του σθένος. Είναι, όμως, ποτέ δυνατό μια "αποδομημένη" προσωπικότητα να θεωρείται ηθική;
   
  Συγγνώμη, για τα πολλά ερωτήματα και για την καμία απάντηση. Είναι χαράματα και η έντονη, ερωτική σχέση, που είχα με τον ύπνο στο παρελθόν, έχει από καιρό εκλείψει, με αποτέλεσμα η σκέψη μου να "στροφάρει" με άλλους ρυθμούς και να με γεμίζει με δύσκολα ερωτήματα. Να πω, βέβαια, και την αλήθεια, αυτό που ήθελα ήταν, εκτός του να μας μοιράσω τροφή για προβληματισμό, να σας καταστήσω και λίγο συνεργούς στο "φάρδεμα" των διαστάσεων του μυαλού μου.


                                                                                                             
Υ.Γ.: (από κομπάρσους)μην αναρωτηθείτε για την εικόνα.....απλά μας άρεσε!!
                                                                                                           
                                                                                           Α

Σχόλια

  1. Πολύ ενδιαφέρον άρθρο και μάλιστα σου δίνει και τροφή για σκέψη αναφορικά με τον γενικότερο ρόλο της ηθικής στη ζωή μας..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωση...

Όλα μου τα'μαθες μα ξέχασες ένα πράγμα.

      Είμαστε τελικά πολύ περίεργα όντα εμείς οι άνθρωποι. Μπερδεύουμε την απλή ύπαρξη με την πραγματική ζωή και επιτρέπουμε να χαθεί πολύτιμος χρόνος βυθισμένοι στα προβλήματα και στο εγώ μας. Ενώ λοιπόν βρισκόμαστε παγιδευμένοι στη δίνη των ανεξέλεγκτων ρυθμών της εποχής που-αν μη τι άλλο- μας επιβάλλει να θεριεύουμε τη ματαιοδοξία και τη φιλαυτία μας, κάπου εκεί στο βάθος υπάρχει μια διέξοδος απ´όλα αυτά, η οποία ακούει στο όνομα αγάπη. Φαντάζει όντως πολύ ουτοπικό και ρομαντικό μέχρι τη στιγμή που έρχεται η σειρά σου να το βιώσεις.      Υπήρχαν πάντοτε δύο είδη του  « σ´αγαπώ »  που κατέκρινα: αυτά που δεν εκφράστηκαν ποτέ και εκείνα που συνηθίζουν πλέον να ξεστομίζουν οι άνθρωποι με την πρώτη ευκαιρία βιαστικά και επιπόλαια στους άλλους. Γενικότερα, η σχέση μου με την αγάπη υπήρξε  « περίεργη »  κατά το παρελθόν, καθώς σπάνια εξέφραζα λόγια αγάπης πολλώ δε μάλλον το  « σ´αγαπώ μου » . Αυτή η αντιμετώπιση ίσως και να...

Απόσπασμα - Clarice Lispector, Τα κατά Α.Γ. Πάθη

  Είχα εισέλθει στο όργιο του Σαμπάτ. Τώρα ξέρω τι συμβαίνει μές στο σκοτάδι τις νύχτες των οργίων. Ξέρω! Ξέρω με τρόμο: τα πράγματα οργιάζουν. Το πράγμα από το οποίο είναι φτιαγμένα τα πράγματα απολαμβάνει τον εαυτό του – αυτή είναι η ωμή χαρά της μαύρης μαγείας. Από αυτό το ουδέτερο έζησα - το ουδέτερο ήταν ο αληθινός μου αρχέγονος ζωμός. Προχωρούσα και αισθανόμουν τη χαρά της κόλασης.   … Ξεπερνούσα γρήγορα τον εθισμό μου, και η γεύση ηταν καινούργια σαν το μητρικό γάλα που δεν έχει γεύση παρά μόνο για στόμα ενός μωρού. Με την κατάρρευση του πολιτισμού και της ανθρωπιάς μου – που ήταν για εμένα μια οδύνη μεγάλης νοσταλγίας – με την απώλεια της ανθρωπιάς, άρχιζα να γεύομαι οργιαστικά την ταυτότητα των πραγμάτων. … Ως τότε οι εθισμένες μου αισθήσεις ήταν βουβές στη γεύση των πραγμάτων. Όμως η πιο αρχαϊκή και η πιο δαιμονική από τις δίψες μου με είχε οδηγήσει υπόγεια να κατεδαφίσω όλες τις κατασκευές. Η αμαρτωλή δίψα με οδηγούσε και τώρα ξέρω πως το να αισθάνεσαι τη γ...