Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Περιφρονημένη Ποίηση......

  

  
  Φεβρουάριος 2000 και κάτι. Καμιά 20αριά επί πτυχίω φοιτητές του τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών περιμένουν "αγουροξυπνημένοι"  τον επιφανή και αξιοσέβαστο καθηγητή τους (γνωστό "λεξικάνθρωπο", τότε ταπεινό πρόεδρο του τμήματος, λίγο αργότερα "τιμημένη" κεφαλή ολόκληρου του Πανεπιστημίου), να τους γνωστοποιήσει το θέμα της πτυχιακής τους εργασίας. Ο "μέγας δάσκαλος" φτάνει, οι φοιτητές ενημερώνονται για το θέμα, η βιβλιογραφία μοιράζεται. Σύμφωνα με τις οδηγίες, θα έπρεπε να μελετηθούν γλωσσολογικά 3 ποιητικές συλλογές ενός Νεοέλληνα ποιητή, τον οποίο οι εκκολαπτόμενοι φιλόλογοι θα έπρεπε να επιλέξουν από έναν ήδη προκαθορισμένο κατάλογο.


  "Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σας εύχομαι επιτυχία στο δημιουργικό πόνημά σας! Εγώ και οι βοηθοί μου (φυσικά εννοούσε τους βοηθούς του και μόνο!) θα είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρινιστική ερώτηση", είπε ο δάσκαλος, χαιρετώντας την ομήγυρη και κάνοντας να φύγει.

  Λίγο πριν προλάβει να γυρίσει την πλάτη του και να κατευθυνθεί προς την έξοδο, μια νεαρή φοιτήτρια σηκώνει δειλά το χέρι της.

  •    "Κύριε καθηγητά, να σας κάνω μια ερώτηση; Θα μπορούσαμε να μελετήσουμε και ποιητή εκτός λίστας;"
  •    "Ποιον έχετε να προτείνετε, δεσποινίς;", της απαντά.
  •    " Έχω στο νου μου τον Καββαδία", λέει εκείνη.
  •    "Ας σοβαρευτούμε, δεσποινίς, ο Καββαδίας δεν είναι ποιητής".


  Ναι, σωστά διαβάσατε. Μη γουρλώνετε τα μάτια σας!! Για τον μεγάλο, πανεπιστημιακό δάσκαλο, ο Καββαδίας δεν είναι ποιητής (....μεταξύ μας, τώρα, μεγάλη του σκασίλα του Καββαδία) . Δεν ήταν, όμως, αυτό που με εξέπληξε. Εγώ προβληματίστηκα για το ποιος ή ποιοι καθορίζουν, τελικά, το τί είναι ποίηση και σε ποιο σύστημα την εντάσσουν.

  Τί συνιστά την ποίηση, αν όχι ο ερωτικός οίστρος που τη συλλαμβάνει και η οδύνη της ψυχής που τη γεννά; Ποίηση δεν είναι η "λαλιά" εμπειριών ζωής, η φωνή της αντίδρασης και του προβληματισμού, "ο καυγάς με τον  εαυτό μας", το "ντύμα" των έντονων συναισθημάτων μας, το αντάμωμα των ψυχών μας, το "τάξιμο" σε κόσμους καθαγιασμένους και ονειρικούς; Η ποίηση είναι ένα πράγμα ανάλαφρο, ιερό και φτερωτό, έλεγε ο "φίλος" μου ο Πλάτων.
  
  Με αυτή τη λογική, πεφωτισμένε δάσκαλε, για μένα ποιητές είναι ο Bob Dylan και ο Jim Morrison, o Καββαδίας και ο Αγγελάκας. Ναι, όλοι αυτοί! Μπορείτε να με αφορίσετε, αν θέλετε. Και για κάποιους ασυμβίβαστους, νεαρούς αγαπημένους μου, ποίηση είναι οι στίχοι της hip hop, που με τόσο πάθος ακούν, κατανοούν και κάνουν graffiti σε γκρίζους τοίχους.
  
  Έχετε ακούσει τέτοιους στίχους, μεγάλε δάσκαλε; Πιθανότατα όχι. Λογικό....εσείς είστε λάτρης της "πραγματικής" ποίησης.


                                                                                                     Α

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωση...

Όλα μου τα'μαθες μα ξέχασες ένα πράγμα.

      Είμαστε τελικά πολύ περίεργα όντα εμείς οι άνθρωποι. Μπερδεύουμε την απλή ύπαρξη με την πραγματική ζωή και επιτρέπουμε να χαθεί πολύτιμος χρόνος βυθισμένοι στα προβλήματα και στο εγώ μας. Ενώ λοιπόν βρισκόμαστε παγιδευμένοι στη δίνη των ανεξέλεγκτων ρυθμών της εποχής που-αν μη τι άλλο- μας επιβάλλει να θεριεύουμε τη ματαιοδοξία και τη φιλαυτία μας, κάπου εκεί στο βάθος υπάρχει μια διέξοδος απ´όλα αυτά, η οποία ακούει στο όνομα αγάπη. Φαντάζει όντως πολύ ουτοπικό και ρομαντικό μέχρι τη στιγμή που έρχεται η σειρά σου να το βιώσεις.      Υπήρχαν πάντοτε δύο είδη του  « σ´αγαπώ »  που κατέκρινα: αυτά που δεν εκφράστηκαν ποτέ και εκείνα που συνηθίζουν πλέον να ξεστομίζουν οι άνθρωποι με την πρώτη ευκαιρία βιαστικά και επιπόλαια στους άλλους. Γενικότερα, η σχέση μου με την αγάπη υπήρξε  « περίεργη »  κατά το παρελθόν, καθώς σπάνια εξέφραζα λόγια αγάπης πολλώ δε μάλλον το  « σ´αγαπώ μου » . Αυτή η αντιμετώπιση ίσως και να...

Απόσπασμα - Clarice Lispector, Τα κατά Α.Γ. Πάθη

  Είχα εισέλθει στο όργιο του Σαμπάτ. Τώρα ξέρω τι συμβαίνει μές στο σκοτάδι τις νύχτες των οργίων. Ξέρω! Ξέρω με τρόμο: τα πράγματα οργιάζουν. Το πράγμα από το οποίο είναι φτιαγμένα τα πράγματα απολαμβάνει τον εαυτό του – αυτή είναι η ωμή χαρά της μαύρης μαγείας. Από αυτό το ουδέτερο έζησα - το ουδέτερο ήταν ο αληθινός μου αρχέγονος ζωμός. Προχωρούσα και αισθανόμουν τη χαρά της κόλασης.   … Ξεπερνούσα γρήγορα τον εθισμό μου, και η γεύση ηταν καινούργια σαν το μητρικό γάλα που δεν έχει γεύση παρά μόνο για στόμα ενός μωρού. Με την κατάρρευση του πολιτισμού και της ανθρωπιάς μου – που ήταν για εμένα μια οδύνη μεγάλης νοσταλγίας – με την απώλεια της ανθρωπιάς, άρχιζα να γεύομαι οργιαστικά την ταυτότητα των πραγμάτων. … Ως τότε οι εθισμένες μου αισθήσεις ήταν βουβές στη γεύση των πραγμάτων. Όμως η πιο αρχαϊκή και η πιο δαιμονική από τις δίψες μου με είχε οδηγήσει υπόγεια να κατεδαφίσω όλες τις κατασκευές. Η αμαρτωλή δίψα με οδηγούσε και τώρα ξέρω πως το να αισθάνεσαι τη γ...