Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ένα που, ένα πότε και ένα γιατί

  Ξεκινάω βαρύγδουπα, αλλά γιατί άραγε να ζούμε φίλε μου; Το χεις σκεφτεί ποτέ; Στο λέω γιατί είναι απολύτως φυσικό ο άνθρωπος να παλεύει με τα δύο βασικά ζητήματα που δεν θα μάθει μάλλον ποτέ· την προέλευση της ύπαρξής του και την τελεολογία της, το παρελθόν και το μέλλον.
  
  Για μένα φίλε για δύο πράγματα ζούμε και μόνο, για την κληρονομιά που θα αφήσουμε πίσω μας, την έκφανση δηλαδή της ανθρωπιστικής-φιλεύσπλαχνης πλευράς μας, αλλά και για όλες αυτές τις στιγμές συναισθηματικής έξαρσης. Η κληρονομιά μας είναι ο βαθμός πνευματικής κατάρτισης των απογόνων μας, οι επιστημονικές μας κατακτήσεις, όλες αυτές οι πράξεις μας που συντέλεσαν στο να κάνουμε τον κόσμο έστω και λίγο καλύτερο. Τίποτα όμως απ’ αυτά δεν θα κάναμε, αν έλειπε η απόλαυση από τη ζωή μας, δηλαδή το συναίσθημα. Για πολλούς συναίσθημα ίσον έρωτας, αλλά για μένα συναίσθημα ίσον έρωτας και τέχνη, και μάλλον για εκείνη θα ήθελα να προσπαθήσω να μιλήσω και να την ορίσω με ένα πού, ένα πότε και ένα γιατί
  
  Δεν γεννάται ποτέ κατά παραγγελία, μα μόνο σε ακαθόριστες στιγμές. Ο άνθρωπος παράγει τέχνη, όταν αδειάζει το μυαλό του, ζει έντονες στιγμές και δεν έχει τίποτε άλλο στο μυαλό του, παρά την αυθόρμητη εξωτερίκευση των συναισθημάτων του εκείνη τη δεδομένη στιγμή. Είναι η κορυφαία έκφανση της γενναιοδωρίας του ανθρώπου, η απλόχερη προσφορά της ψυχής του καλλιτέχνη στο κοινό του, ο οποίος ψάχνει μόνο τη λύτρωση του εαυτού του μέσα από την τέχνη του. Είναι δηλαδή τσιγκούνης στη συνείδησή του καθώς εκφράζεται μόνο για την προσωπική του ευχαρίστηση, αλλά γενναιόδωρος κατ αποτέλεσμα, όταν δηλαδή τα αποτελέσματα της δουλειάς του γίνονται γνωστά στο κοινό του. Και κατ αυτόν τον τρόπο η τέχνη καταφέρνει να εκφράζει την ιδιοτέλεια μα και την ανιδιοτέλεια
  
  Γεννάται παντού. Σε καλύβες, σε δρόμους, στη φύση, σε ένα εφηβικό δωμάτιο, λιγότερο στα ατελιέ και περισσότερο όπου ζουν άνθρωποιΕίναι μια από τις επαναστατικότερες εκφράσεις της ιδιοσυγκρασίας μας, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να περιοριστεί. Ζει όπου υπάρχουν άνθρωποι που έχουν κάτι όμορφο να μοιραστούν και να εκφράσουν. Δεν ζει σε σχολικά και επιστημονικά βιβλία, γιατί δεν μπορεί να αξιολογηθεί και να αναλυθεί, δεν ζει σε εμπορικές εταιρίες που πατούν πάνω στους καλλιτέχνες για να αισχροκερδίσουν. Ζει μέσα μας, στην ανάγκη μας για ζωή.
  
  Δεν γνωρίζει το γιατί. Αφού γεννάται αυθόρμητα, δεν έχει σκοπό και λόγο στο μυαλό του δημιουργού της. Είναι κάτι το απολύτως πηγαίο και ανυπόταχτο. Άλλωστε τί λόγο να είχαν οι προϊστορικοί άνθρωποι να ζωγραφίζουν στις σπηλιές τους με φυσικά χρώματα; Είναι μάλλον τόσο βαθιά ριζωμένη στην ίδια μας τη φύση που θα έχει συγκεκριμένο γιατί, όταν αποκτήσει γιατί και η ανάγκη μας για τροφή. Μόνος λόγος της λοιπόν είναι η ανάγκη μας για ζωή και δεν συντάσσεται ποτέ με το γιατί της νέας μας ζωής· του υλισμού και του εξανθρωπισμού.

  
  Τέχνη ίσως να ναι τελικά και οι κομπάρσοι. Γιατί μοιραζόμαστε τα αυθόρμητα δημιουργήματά μας, γιατί ικανοποιούμε την ανάγκη μας να εκφράσουμε όλα αυτά τα όμορφα που είχαμε κρυμμένα και αποφασίσαμε πια να πούμε.

                                                                       δικηγοράκος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωση...

Όλα μου τα'μαθες μα ξέχασες ένα πράγμα.

      Είμαστε τελικά πολύ περίεργα όντα εμείς οι άνθρωποι. Μπερδεύουμε την απλή ύπαρξη με την πραγματική ζωή και επιτρέπουμε να χαθεί πολύτιμος χρόνος βυθισμένοι στα προβλήματα και στο εγώ μας. Ενώ λοιπόν βρισκόμαστε παγιδευμένοι στη δίνη των ανεξέλεγκτων ρυθμών της εποχής που-αν μη τι άλλο- μας επιβάλλει να θεριεύουμε τη ματαιοδοξία και τη φιλαυτία μας, κάπου εκεί στο βάθος υπάρχει μια διέξοδος απ´όλα αυτά, η οποία ακούει στο όνομα αγάπη. Φαντάζει όντως πολύ ουτοπικό και ρομαντικό μέχρι τη στιγμή που έρχεται η σειρά σου να το βιώσεις.      Υπήρχαν πάντοτε δύο είδη του  « σ´αγαπώ »  που κατέκρινα: αυτά που δεν εκφράστηκαν ποτέ και εκείνα που συνηθίζουν πλέον να ξεστομίζουν οι άνθρωποι με την πρώτη ευκαιρία βιαστικά και επιπόλαια στους άλλους. Γενικότερα, η σχέση μου με την αγάπη υπήρξε  « περίεργη »  κατά το παρελθόν, καθώς σπάνια εξέφραζα λόγια αγάπης πολλώ δε μάλλον το  « σ´αγαπώ μου » . Αυτή η αντιμετώπιση ίσως και να...

Απόσπασμα - Clarice Lispector, Τα κατά Α.Γ. Πάθη

  Είχα εισέλθει στο όργιο του Σαμπάτ. Τώρα ξέρω τι συμβαίνει μές στο σκοτάδι τις νύχτες των οργίων. Ξέρω! Ξέρω με τρόμο: τα πράγματα οργιάζουν. Το πράγμα από το οποίο είναι φτιαγμένα τα πράγματα απολαμβάνει τον εαυτό του – αυτή είναι η ωμή χαρά της μαύρης μαγείας. Από αυτό το ουδέτερο έζησα - το ουδέτερο ήταν ο αληθινός μου αρχέγονος ζωμός. Προχωρούσα και αισθανόμουν τη χαρά της κόλασης.   … Ξεπερνούσα γρήγορα τον εθισμό μου, και η γεύση ηταν καινούργια σαν το μητρικό γάλα που δεν έχει γεύση παρά μόνο για στόμα ενός μωρού. Με την κατάρρευση του πολιτισμού και της ανθρωπιάς μου – που ήταν για εμένα μια οδύνη μεγάλης νοσταλγίας – με την απώλεια της ανθρωπιάς, άρχιζα να γεύομαι οργιαστικά την ταυτότητα των πραγμάτων. … Ως τότε οι εθισμένες μου αισθήσεις ήταν βουβές στη γεύση των πραγμάτων. Όμως η πιο αρχαϊκή και η πιο δαιμονική από τις δίψες μου με είχε οδηγήσει υπόγεια να κατεδαφίσω όλες τις κατασκευές. Η αμαρτωλή δίψα με οδηγούσε και τώρα ξέρω πως το να αισθάνεσαι τη γ...