Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ένα που, ένα πότε και ένα γιατί

  Ξεκινάω βαρύγδουπα, αλλά γιατί άραγε να ζούμε φίλε μου; Το χεις σκεφτεί ποτέ; Στο λέω γιατί είναι απολύτως φυσικό ο άνθρωπος να παλεύει με τα δύο βασικά ζητήματα που δεν θα μάθει μάλλον ποτέ· την προέλευση της ύπαρξής του και την τελεολογία της, το παρελθόν και το μέλλον.
  
  Για μένα φίλε για δύο πράγματα ζούμε και μόνο, για την κληρονομιά που θα αφήσουμε πίσω μας, την έκφανση δηλαδή της ανθρωπιστικής-φιλεύσπλαχνης πλευράς μας, αλλά και για όλες αυτές τις στιγμές συναισθηματικής έξαρσης. Η κληρονομιά μας είναι ο βαθμός πνευματικής κατάρτισης των απογόνων μας, οι επιστημονικές μας κατακτήσεις, όλες αυτές οι πράξεις μας που συντέλεσαν στο να κάνουμε τον κόσμο έστω και λίγο καλύτερο. Τίποτα όμως απ’ αυτά δεν θα κάναμε, αν έλειπε η απόλαυση από τη ζωή μας, δηλαδή το συναίσθημα. Για πολλούς συναίσθημα ίσον έρωτας, αλλά για μένα συναίσθημα ίσον έρωτας και τέχνη, και μάλλον για εκείνη θα ήθελα να προσπαθήσω να μιλήσω και να την ορίσω με ένα πού, ένα πότε και ένα γιατί
  
  Δεν γεννάται ποτέ κατά παραγγελία, μα μόνο σε ακαθόριστες στιγμές. Ο άνθρωπος παράγει τέχνη, όταν αδειάζει το μυαλό του, ζει έντονες στιγμές και δεν έχει τίποτε άλλο στο μυαλό του, παρά την αυθόρμητη εξωτερίκευση των συναισθημάτων του εκείνη τη δεδομένη στιγμή. Είναι η κορυφαία έκφανση της γενναιοδωρίας του ανθρώπου, η απλόχερη προσφορά της ψυχής του καλλιτέχνη στο κοινό του, ο οποίος ψάχνει μόνο τη λύτρωση του εαυτού του μέσα από την τέχνη του. Είναι δηλαδή τσιγκούνης στη συνείδησή του καθώς εκφράζεται μόνο για την προσωπική του ευχαρίστηση, αλλά γενναιόδωρος κατ αποτέλεσμα, όταν δηλαδή τα αποτελέσματα της δουλειάς του γίνονται γνωστά στο κοινό του. Και κατ αυτόν τον τρόπο η τέχνη καταφέρνει να εκφράζει την ιδιοτέλεια μα και την ανιδιοτέλεια
  
  Γεννάται παντού. Σε καλύβες, σε δρόμους, στη φύση, σε ένα εφηβικό δωμάτιο, λιγότερο στα ατελιέ και περισσότερο όπου ζουν άνθρωποιΕίναι μια από τις επαναστατικότερες εκφράσεις της ιδιοσυγκρασίας μας, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να περιοριστεί. Ζει όπου υπάρχουν άνθρωποι που έχουν κάτι όμορφο να μοιραστούν και να εκφράσουν. Δεν ζει σε σχολικά και επιστημονικά βιβλία, γιατί δεν μπορεί να αξιολογηθεί και να αναλυθεί, δεν ζει σε εμπορικές εταιρίες που πατούν πάνω στους καλλιτέχνες για να αισχροκερδίσουν. Ζει μέσα μας, στην ανάγκη μας για ζωή.
  
  Δεν γνωρίζει το γιατί. Αφού γεννάται αυθόρμητα, δεν έχει σκοπό και λόγο στο μυαλό του δημιουργού της. Είναι κάτι το απολύτως πηγαίο και ανυπόταχτο. Άλλωστε τί λόγο να είχαν οι προϊστορικοί άνθρωποι να ζωγραφίζουν στις σπηλιές τους με φυσικά χρώματα; Είναι μάλλον τόσο βαθιά ριζωμένη στην ίδια μας τη φύση που θα έχει συγκεκριμένο γιατί, όταν αποκτήσει γιατί και η ανάγκη μας για τροφή. Μόνος λόγος της λοιπόν είναι η ανάγκη μας για ζωή και δεν συντάσσεται ποτέ με το γιατί της νέας μας ζωής· του υλισμού και του εξανθρωπισμού.

  
  Τέχνη ίσως να ναι τελικά και οι κομπάρσοι. Γιατί μοιραζόμαστε τα αυθόρμητα δημιουργήματά μας, γιατί ικανοποιούμε την ανάγκη μας να εκφράσουμε όλα αυτά τα όμορφα που είχαμε κρυμμένα και αποφασίσαμε πια να πούμε.

                                                                       δικηγοράκος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

υποσχέσεις

   Να ξέρεις, φίλε μου, πως ξέρω πώς είναι. Ξέρω πώς είναι να πονάει η ψυχή σου. Ξέρω πώς είναι να βουρκώνεις με τα πάντα, μόνο και μόνο επειδή δεν ξέρεις με τι να κλάψεις. Ξέρω πώς είναι να βλέπεις πράγματα, τη στιγμή που δε θες να βλέπεις τίποτα. Και από την άλλη, ξέρω πώς είναι να μη βλέπεις τίποτα, τη στιγμή που θα ήθελες να βλέπεις τα πάντα.      Δεν ξέρω ποιο είναι το μεγαλύτερο ψέμα που έχουμε πει. Αλλά ξέρω ποιο είναι το ψέμα που μας πληγώνει περισσότερο. «Θα είμαι δίπλα σου». Μας ενοχλεί ο μέλλοντας; Μήπως μας ενοχλεί η λέξη «δίπλα»; Ή απλώς δεν αντέχουμε αυτές τις λέξεις στη σειρά επειδή γνωρίζουμε όλον τον εγωισμό και την επιπολαιότητα που κρύβεται από πίσω;      Εγωισμός, επειδή αυτός που την ξεφουρνίζει, έχει περισσότερη ανάγκη να είναι δίπλα μας απ’ ότι εμείς δίπλα σε αυτόν. Επιπολαιότητα, γιατί δεν αναλογίζεται την ευθύνη του μέλλοντα στις πλάτες του. Και μας γεμίζει με ουτοπικές προσδοκίες.      Ευτυχώς, δεν έγινα ποτέ ο λόγος που κρυώνεις. Όλα γίνονταν λι

διττή φύση/δύση

καπιταλισμός/σοσιαλισμός . δουλεύεις. η δουλειά σου, αποφέρει κάποιο προϊόν το οποίο αγοράζεται και έτσι υπάρχει κέρδος. το κέρδος το μοιράζεσαι μαζί με τα αφεντικά, τα οποία δουλεύουν κάνοντας κάποια τηλεφωνήματα ή και καθόλου δουλειά, αλλά έχουν το άγχος. φύση/κρίση. η φύση του ανθρώπου νου καπιταλισμού τα έφερε έτσι ώστε ήρθε η κρίση έχει οδηγήσει στο να παρακαλάς κάποιον να δουλέψεις για αυτόν, και να σου δώσει ένα μικρό κομμάτι από αυτά που θα παράξεις. πολλές φορές, και αφιλοκερδώς, ελπίζοντας πως δεν χρειάζεται να ted ρέφεσαι καν. οι συνθήκες στις οποίες θα δουλέψεις, θα είναι επίσης, όποιες επιθυμεί ο εργοδότης. πάτος/κράτος. το κράτος, παρέχει προστασία στον εργαζόμενο απέναντι στους κακούς εργοδότες, απολύοντας τον εργαζόμενο δίχως προειδοποίηση μέσα σε μια μέρα για να πούμε  ερτ1  παράδειγμα. επίσης, παρέχει κοινωνικά αγαθά όπως φροντιστήρια για την παιδεία, χαράτσια για να μείνεις, φυλακισμένες οροθετικές για την ισότητα, ράντζα για  την υγεία, και φό

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωσης. Και τότε για σένα η λύση είναι μονόδρομος και στην ταμπέλα αναγράφεται ξεκάθαρα η λέξη «λήθη».   Χτίζεις έναν τοίχο άρνησης ανάμεσα σε σένα και το παρελθόν σου. Με όσο εγωισμό σου έχει απομείνει και την