Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Απόσπασμα - Ελεγείες από το Ντουίνο, του Ράινερ Μαρία Ρίλκε


Ερχόμαστε μήπως εδώ, για να πούμε: Σπίτι,
Γεφύρι, Βρύση, Πύλη, Στάμνα, Φρουτόδεντρο, Παράθυρο, -
έστω: Κολόνα, Πύργος... ή για να δώσουμε όνομα, εννόησέ το,
σημαίνοντας τα πράγματα, όπως δεν διανοήθηκαν ποτέ
τα ίδια πώς υπάρχουν. Μήπως δεν είναι δόλος μυστικός
των σιωπηρών χωμάτων, τους εραστές να εξωθούν,
στο αίσθημά τους κάθε τι να πυρπολείται;
Και το κατώφλι: τί κοστίζει αυτό σε δυό
εραστές που το παλιό στην πόρτα τους κατώφλι
το φθείρουν λίγο ακόμη, κι αυτοί, απ’ τους πολλούς μετά
κι απ’ τους μελλούμενους μπροστά…, το φθείρουν ελαφρά.

Ιδού ο καιρός του ρητού, ιδού η πατρώα του γη.
Μίλησε, ομολόγησε. Φυραίνουν τώρα όσο ποτέ
τα πράγματα, όσα μπορέσουμε να ζήσουμε, γιατί,
ό,τι τα σπρώχνει και τους παίρνει τη σειρά, είν’ ένα γεγονός
χωρίς εικόνα.
Μια πράξη μόλις κάτω από την κρούστα, που σκάζει πρόθυμα
την ώρα μέσα που μεστώνει και θέτει αλλιώς τα όρια.
Σε μυλόπετρες μέσα χτυπά
η καρδιά μας, σαν τη γλώσσα
 κλεισμένη στα δόντια, που ωστόσο
δεν παύει να υμνεί.

Στον άγγελο ύμνησε τον κόσμο, μα όχι τον ανείπωτο,
με τόνους υψηλούς να τον ψηλώσεις δεν μπορείς· του σύμπαντος
που αυτός αισθάνεται βαθιά, ένας αρχάριος εσύ.


Απόσπασμα:
Ράινερ Μαρία Ρίλκε, Ελεγείες από το Ντουίνο, Εκδόσεις Στιγμή, μτφρ. Συμεών Σταμπουλού – Ένατη Ελεγεία

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωση...

Όλα μου τα'μαθες μα ξέχασες ένα πράγμα.

      Είμαστε τελικά πολύ περίεργα όντα εμείς οι άνθρωποι. Μπερδεύουμε την απλή ύπαρξη με την πραγματική ζωή και επιτρέπουμε να χαθεί πολύτιμος χρόνος βυθισμένοι στα προβλήματα και στο εγώ μας. Ενώ λοιπόν βρισκόμαστε παγιδευμένοι στη δίνη των ανεξέλεγκτων ρυθμών της εποχής που-αν μη τι άλλο- μας επιβάλλει να θεριεύουμε τη ματαιοδοξία και τη φιλαυτία μας, κάπου εκεί στο βάθος υπάρχει μια διέξοδος απ´όλα αυτά, η οποία ακούει στο όνομα αγάπη. Φαντάζει όντως πολύ ουτοπικό και ρομαντικό μέχρι τη στιγμή που έρχεται η σειρά σου να το βιώσεις.      Υπήρχαν πάντοτε δύο είδη του  « σ´αγαπώ »  που κατέκρινα: αυτά που δεν εκφράστηκαν ποτέ και εκείνα που συνηθίζουν πλέον να ξεστομίζουν οι άνθρωποι με την πρώτη ευκαιρία βιαστικά και επιπόλαια στους άλλους. Γενικότερα, η σχέση μου με την αγάπη υπήρξε  « περίεργη »  κατά το παρελθόν, καθώς σπάνια εξέφραζα λόγια αγάπης πολλώ δε μάλλον το  « σ´αγαπώ μου » . Αυτή η αντιμετώπιση ίσως και να...

Απόσπασμα - Clarice Lispector, Τα κατά Α.Γ. Πάθη

  Είχα εισέλθει στο όργιο του Σαμπάτ. Τώρα ξέρω τι συμβαίνει μές στο σκοτάδι τις νύχτες των οργίων. Ξέρω! Ξέρω με τρόμο: τα πράγματα οργιάζουν. Το πράγμα από το οποίο είναι φτιαγμένα τα πράγματα απολαμβάνει τον εαυτό του – αυτή είναι η ωμή χαρά της μαύρης μαγείας. Από αυτό το ουδέτερο έζησα - το ουδέτερο ήταν ο αληθινός μου αρχέγονος ζωμός. Προχωρούσα και αισθανόμουν τη χαρά της κόλασης.   … Ξεπερνούσα γρήγορα τον εθισμό μου, και η γεύση ηταν καινούργια σαν το μητρικό γάλα που δεν έχει γεύση παρά μόνο για στόμα ενός μωρού. Με την κατάρρευση του πολιτισμού και της ανθρωπιάς μου – που ήταν για εμένα μια οδύνη μεγάλης νοσταλγίας – με την απώλεια της ανθρωπιάς, άρχιζα να γεύομαι οργιαστικά την ταυτότητα των πραγμάτων. … Ως τότε οι εθισμένες μου αισθήσεις ήταν βουβές στη γεύση των πραγμάτων. Όμως η πιο αρχαϊκή και η πιο δαιμονική από τις δίψες μου με είχε οδηγήσει υπόγεια να κατεδαφίσω όλες τις κατασκευές. Η αμαρτωλή δίψα με οδηγούσε και τώρα ξέρω πως το να αισθάνεσαι τη γ...