Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στα ξεχασμένα κείμενα


 Οι Κομπάρσοι εμφανίστηκαν μια μέρα σαν όλες τις άλλες. Με ‘’μητέρα’’ την πλατφόρμα του google ξεκίνησαν να ανεβαίνουν κείμενα και να εμφανίζονται σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα, κάτι σαν τις αναρτήσεις στην αρχική σελίδα του Facebook. Αλλά τι μπορεί να συνδέει αυτές τις αναρτήσεις; Τι μπορεί να συνδέει τις αναρτήσεις κάθε blog, κάθε διαδικτυακού ημερολογίου, αλλά και κάθε ημερολογίου; Τι διαφορά έχει αν έγραψε τα κείμενα ένα άτομο ή χιλιάδες; Πώς νιώθουμε, όταν διαβάζουμε ένα κείμενο που γράψαμε κάποτε, ακόμα και ένα παλιό μήνυμα στο κινητό;

Πολλοί από όσους έχουν αφήσει ένα κείμενό τους εδώ, ίσως και να μην το αναγνωρίσουν, λες και βλέπουν έναν ξένο. Φυσικά και υπερβάλλω. Η αλήθεια είναι ότι θα χαμογελάσουν σαν να είδαν έναν παλιό φίλο στο δρόμο, απ’ αυτούς που θες πολύ να βλέπεις, αλλά όχι να τους εντάξεις στη ζωή σου, στη ζωή που θες να αναγνωρίσεις πλέον ως δική σου. Ο παλιός φίλος είναι καλός μόνο για να νοσταλγήσουμε κάτι που δεν είμαστε πια. Γιατί όμως να μην διεκδικούμε ακόμη την ‘’πατρότητα’’ ενός κειμένου δικού μας; Γιατί να προκαλεί κάτι το ανοίκειο; Γράφοντας αποδίδουμε ένα βίωμα, ένα βίωμα που ιεραρχείται ως σημαντικό. Άρα ανοίκειο είναι μάλλον μια πλευρά του ίδιου του εγώ μας. Το πρόσωπο που ήθελε να γράψει κάποτε, το χ θέμα και με τον ψ τρόπο. Νιώθοντας άβολα απέναντι σε ένα κείμενο μάλλον νιώθουμε άβολα απέναντι στον εαυτό μας. Άβολα γιατί βλέπουμε κάτι που είμαστε, αλλά και δεν είμαστε εμείς.

Ένα από τα διάσημα παράδοξα στην ιστορία τα σκέψης είναι το παράδοξο του Θησέα. Η σκέψη απλή. Ας φανταστούμε το πλοίο στη στεριά. Αν σταδιακά αντικαθιστούσαμε όλα του τα ξύλα που θα σάπιζαν με καινούρια, θα ήταν ακόμα το πλοίο του Θησέα; Και αν μετά δημιουργούσαμε ένα δεύτερο πλοίο δίπλα του με τα αρχικά ξύλα, ποιο από τα δύο θα είναι το πλοίο του Θησέα; Ίσως για αυτό το λόγο να προκαλεί αυτό το αίσθημα ένα κείμενο αφημένο κάπου στον κυβερνοχώρο, ένα μήνυμα που εστάλη πριν κάποιο καιρό στο κινητό. Είμαστε τόσο σίγουροι για το ποιοι είμαστε, αλλά τελικώς είμαστε στην πορεία του χρόνου, στην εναλλαγή των τόπων και στις σχέσεις μας με τους άλλους εκπληκτικά διαφορετικοί. Άλλοι πριν 10 χρόνια και άλλοι σήμερα. Άλλοι ως φίλοι του χ και άλλοι ως φίλοι του ψ. Άλλοι στη δουλειά και άλλοι στο σπίτι μόνοι. Άλλοι στο σπίτι μόνοι και άλλοι στο σπίτι με κάποιον άλλο. Άλλοι ως σύντροφοι ερωτικοί και άλλοι ως σύντροφοι πολιτικοί. Ουσιωδώς διαφορετικοί.

Όλα τα κείμενα των κομπάρσων, αλλά και όλα τα ξεχασμένα κείμενα – ημερολόγια – προσωπικά μηνύματα φαντάζουν ξένα σε όσους τα έγραψαν, ίσως και οι αναγνώστες τους να μην καταλαβαίνουν γιατί τους έδωσαν κάποτε σημασία. Παρ΄ όλα αυτά νιώθει κανείς σίγουρος για το εγώ του (ή αναγκάζεται να νιώσει), αναγνωρίζοντας τη διαφορά του εαυτού του μόνο στη ροή το χρόνου και ερμηνεύοντας την ως ωρίμανση. Αλλά τόσα διαφορετικά εγώ κρύβονται πέραν της οπτικής του χρόνου, στους τόπους και στους ανθρώπους, όπου όλοι μαζί ζούμε.

Ίσως πλέον κάτι τέτοιο να είναι και οι κομπάρσοι. Ξεχασμένα κείμενα που αυτονομούνται. Τελικώς να έχουν και σταθερή ταυτότητα. Δεν είναι το κείμενο του για χ για τα ψ θέμα. Είναι το βίωμα του συγγραφέα που πλέον δεν αναγνωρίζει, το βίωμα του αναγνώστη που επίσης πλέον το έχει ξεχάσει, αλλά και το βίωμα οποιουδήποτε μπορεί κάποτε να το διαβάσει για πρώτη φορά. Γράφοντας και εγώ αυτή τη στιγμή δεν αναγνωρίζω ό,τι και αν έγραψα εδώ και ίσως αύριο το πρωί να νιώσω ξένο και αυτό το κείμενο και συ που το διαβάζεις τώρα να μην το διαβάσεις ποτέ.


Κ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωση...

Όλα μου τα'μαθες μα ξέχασες ένα πράγμα.

      Είμαστε τελικά πολύ περίεργα όντα εμείς οι άνθρωποι. Μπερδεύουμε την απλή ύπαρξη με την πραγματική ζωή και επιτρέπουμε να χαθεί πολύτιμος χρόνος βυθισμένοι στα προβλήματα και στο εγώ μας. Ενώ λοιπόν βρισκόμαστε παγιδευμένοι στη δίνη των ανεξέλεγκτων ρυθμών της εποχής που-αν μη τι άλλο- μας επιβάλλει να θεριεύουμε τη ματαιοδοξία και τη φιλαυτία μας, κάπου εκεί στο βάθος υπάρχει μια διέξοδος απ´όλα αυτά, η οποία ακούει στο όνομα αγάπη. Φαντάζει όντως πολύ ουτοπικό και ρομαντικό μέχρι τη στιγμή που έρχεται η σειρά σου να το βιώσεις.      Υπήρχαν πάντοτε δύο είδη του  « σ´αγαπώ »  που κατέκρινα: αυτά που δεν εκφράστηκαν ποτέ και εκείνα που συνηθίζουν πλέον να ξεστομίζουν οι άνθρωποι με την πρώτη ευκαιρία βιαστικά και επιπόλαια στους άλλους. Γενικότερα, η σχέση μου με την αγάπη υπήρξε  « περίεργη »  κατά το παρελθόν, καθώς σπάνια εξέφραζα λόγια αγάπης πολλώ δε μάλλον το  « σ´αγαπώ μου » . Αυτή η αντιμετώπιση ίσως και να...

Γιατί πονάει τόσο η αγάπη;

«Γιατί πονάει τόσο η αγάπη;»… Θυμάσαι τότε που με ρώτησες; Είχα σαστίσει. Ήθελα να σε πάρω αγκαλιά και να σου φωνάξω πως δεν πονάει, πως ότι πονάει δεν είναι αγάπη και πως όλα θα πάνε καλά. Αλλά δεν το έκανα, ήξερα πως θα έλεγα ψέματα. Ναι, η αγάπη πονάει… Με τον δικό της τρόπο. Είναι ένας πόνος γλυκός, ζεστός, ίσως ακόμα και δίκαιος. Είναι ένας πόνος που θυμίζει εσένα και αυτό είναι που τον κάνει τόσο άσχημο. Με μία τόσο απλή ερώτηση με έριξες σε σκέψεις. «Γιατί δεν είναι εύκολη». Τι άλλο να σου έλεγα; Είναι το μόνο που ξέρω για την αγάπη και το έμαθα με τον δύσκολο τρόπο, όπως όλοι μας. Αν ήταν κάτι το εύκολο, η αγάπη, δε θα είχε τόση αξία, θα την βαριόμασταν γρήγορα. Αν ήταν τόσο εύκολο το να αγαπήσεις και να αγαπηθείς θα ήταν όλα όμορφα και ρόδινα, τόσο που θα χάναμε την όρεξη να την κυνηγήσουμε. Πονάει, λοιπόν, για να σου δείξει την αξία της, εκεί κατέληξα. Δύο τρόπους έχει για να μιλήσει η αγάπη. Τον έναν μπορείς να τον πεις και έρωτα… Αυτό το συναίσθημα που σε κάνε...