Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΓΙΑ ΤΑ ΚΙΤΡΙΝΑ ΓΙΛΕΚΑ


Αφορμή για το παρόν είναι η ιστορία του Βερθέρου με το κίτρινο γιλέκο. Ο Βερθέρος είναι ο κεντρικός ήρωας του κλασσικού μυθιστορήματος του Γκαίτε «Τα Πάθη του νεαρού Βερθέρου», ενός βιβλίου – συμβόλου του κινήματος Sturm und Drang (Θύελλα και Ορμή), προδρόμου του Ρομαντισμού.
Το κίνημα αυτό, αλλά και ο ήρωας του βιβλίου, έχουν κοινό τόπο την ευαισθησία στην απόλυτη μορφή της και την αναζήτηση ελευθερίας, μέσω της σύγκρουσης του ερωτικού πάθους με τις κοινωνικές συμβάσεις (βλ. οπισθόφυλλο βιβλίου – Εκδόσεις Άγρα). Ειδικότερα, ο Βερθέρος είναι ένας ανερχόμενος αστός που ερωτεύεται τη μνηστή ενός φίλου του. Ερωτεύεται παράφορα, εξιδανικεύει το αντικείμενο του πόθου του και καταλήγει να νιώθει φυλακισμένος από την ίδια την πραγματικότητα, το ανέφικτο της κατάκτησης του ερωτικού αντικειμένου να μετατρέπεται σε ανέφικτο της ίδια του της ύπαρξης και μόνη οδός διαφυγής και πραγματικής ελευθερίας να είναι αυτή της ‘’εθελούσιας επιλογής του θανάτου’’ (τότε δεν υπήρχε η έννοια της αυτοκτονίας…). Σε μια βαθύτερη ανάγνωση του βιβλίου, συνειδητοποιεί κανείς ότι δεν εξιστορείται απλά ένα ερωτικό δράμα, αλλά η μάχη ενός νεαρού Ιδεαλιστή Αστού να ‘’υπάρξει’’, εντός των κατ’ αυτόν δεδομένα απροσπέλαστων κοινωνικών συμβάσεων και δομών.
Το ενδιαφέρον είναι ότι το παραπάνω έργο που είναι σε μεγάλο βαθμό εξιστόρηση πραγματικών γεγονότων που έγραψε και έζησε ο ίδιος ο Γκαίτε στη νεότητά του, αλλά σε μεγαλύτερη ηλικία θέλησε να υποβαθμίσει παρά την επιτυχία και αναγνώριση που του προσέδωσε. Ήθελε να είναι ο Γκαίτε του Φάουστ παρά ο Γκαίτε του Βερθέρου. Η αναγνώριση (από τους νέους κυρίως) ήταν τόσο μεγάλη, ώστε να δημιουργηθεί μόδα υιοθέτησης στυλ Βερθέρου που είχε ως χαρακτηριστικό το κίτρινο γιλέκο. Οι μεγαλύτεροι ενοχλήθηκαν από τη μόδα αυτή, ίσως και ο ίδιος ο συγγραφέας, σε βαθμό που να γελοιοποιούν το έργο και να λέγεται ότι αποτελεί κίνδυνο, καθώς ωθεί στην αυτοκτονία. Το πιο ενδιαφέρον είναι όμως ότι ο συγγραφέας τελικώς επανεκτίμησε το έργο του προς τα τέλη της ζωής του και όχι μόνο βοήθησε στην επανέκδοση του βιβλίου με δική του εισαγωγή και διορθώσεις, αλλά και σε ένα από τα τελευταία του ποιήματα «Στον Βερθέρο» γράφει: “ο νέος, χαρούμενος όπως στο άνθος της παιδικής του ηλικίας, στην άνοιξη αποκαλύπτεται, σαν άνοιξη κι ο ίδιος’’. Ενώ στην ωριμότητά του δηλαδή στρέφεται στον κλασσικισμό και υποδεικνύει την αναγκαιότητα του συμβιβασμού με το αναπόφευκτο των ματαιώσεων και του υπαρξιακού ανικανοποίητου, ξαφνικά επανέρχεται στο ρομαντισμό και τον ιδεαλισμό του νεαρού εγώ του.  
Αυτό θα λέγαμε και θα θέλαμε να συμβολίζει στο σήμερα το κίτρινο γιλέκο, τους Βερθέρους της εποχής μας. Αυτούς που παραμένουν ιδεαλιστές και ρομαντικοί και οι λογικοί  θα λοιδορούν, ώστε να ξεχάσουν το ότι βρίσκονταν και θα ήθελαν να ξαναβρεθούν στην ίδια θέση, όπως και ο Γκαίτε. Η μάχη αυτή για ελευθερία δεν χρειάζεται να αναλυθεί λογικά. Αρκεί ο Βερθέρος μέσα στον καθένα μας να παραμείνει ζωντανός και να μην εξαναγκαστεί σε εθελούσια αυτοκτονία.

                                                                                                                                                Κ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωση...

Όλα μου τα'μαθες μα ξέχασες ένα πράγμα.

      Είμαστε τελικά πολύ περίεργα όντα εμείς οι άνθρωποι. Μπερδεύουμε την απλή ύπαρξη με την πραγματική ζωή και επιτρέπουμε να χαθεί πολύτιμος χρόνος βυθισμένοι στα προβλήματα και στο εγώ μας. Ενώ λοιπόν βρισκόμαστε παγιδευμένοι στη δίνη των ανεξέλεγκτων ρυθμών της εποχής που-αν μη τι άλλο- μας επιβάλλει να θεριεύουμε τη ματαιοδοξία και τη φιλαυτία μας, κάπου εκεί στο βάθος υπάρχει μια διέξοδος απ´όλα αυτά, η οποία ακούει στο όνομα αγάπη. Φαντάζει όντως πολύ ουτοπικό και ρομαντικό μέχρι τη στιγμή που έρχεται η σειρά σου να το βιώσεις.      Υπήρχαν πάντοτε δύο είδη του  « σ´αγαπώ »  που κατέκρινα: αυτά που δεν εκφράστηκαν ποτέ και εκείνα που συνηθίζουν πλέον να ξεστομίζουν οι άνθρωποι με την πρώτη ευκαιρία βιαστικά και επιπόλαια στους άλλους. Γενικότερα, η σχέση μου με την αγάπη υπήρξε  « περίεργη »  κατά το παρελθόν, καθώς σπάνια εξέφραζα λόγια αγάπης πολλώ δε μάλλον το  « σ´αγαπώ μου » . Αυτή η αντιμετώπιση ίσως και να...

Γιατί πονάει τόσο η αγάπη;

«Γιατί πονάει τόσο η αγάπη;»… Θυμάσαι τότε που με ρώτησες; Είχα σαστίσει. Ήθελα να σε πάρω αγκαλιά και να σου φωνάξω πως δεν πονάει, πως ότι πονάει δεν είναι αγάπη και πως όλα θα πάνε καλά. Αλλά δεν το έκανα, ήξερα πως θα έλεγα ψέματα. Ναι, η αγάπη πονάει… Με τον δικό της τρόπο. Είναι ένας πόνος γλυκός, ζεστός, ίσως ακόμα και δίκαιος. Είναι ένας πόνος που θυμίζει εσένα και αυτό είναι που τον κάνει τόσο άσχημο. Με μία τόσο απλή ερώτηση με έριξες σε σκέψεις. «Γιατί δεν είναι εύκολη». Τι άλλο να σου έλεγα; Είναι το μόνο που ξέρω για την αγάπη και το έμαθα με τον δύσκολο τρόπο, όπως όλοι μας. Αν ήταν κάτι το εύκολο, η αγάπη, δε θα είχε τόση αξία, θα την βαριόμασταν γρήγορα. Αν ήταν τόσο εύκολο το να αγαπήσεις και να αγαπηθείς θα ήταν όλα όμορφα και ρόδινα, τόσο που θα χάναμε την όρεξη να την κυνηγήσουμε. Πονάει, λοιπόν, για να σου δείξει την αξία της, εκεί κατέληξα. Δύο τρόπους έχει για να μιλήσει η αγάπη. Τον έναν μπορείς να τον πεις και έρωτα… Αυτό το συναίσθημα που σε κάνε...