Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

επιθυμία

  Επιθυμώ, θέλω, γουστάρω, ποθώ… Νομίζω πως είναι υπερβολικά πολλά τα ρήματα για να εκφράσουμε την επιθυμία. Και την επιθυμία πώς να την αντιληφθώ; Με την σοβαρότητα και συμβατικότητα του ‘’επιθυμώ’’ ή με την ένταση του ‘’ποθώ’’; Και από την άλλη, το μυαλό κάθε ανθρώπου κατακλύζεται ασταμάτητα από τόσο πολλές επιθυμίες, αλλά και συνάμα τόσο διαφορετικές μεταξύ τους, ώστε ο ορισμός της επιθυμίας να φαντάζει όλο δυσκολότερος, αλλά και ενδιαφέρων.
  
  Καταρχάς, από την εποχή του Αριστοτέλη και το ‘’άλογον'', διαφαίνεται η υποτίμηση της επιθυμίας και η ‘’ανακήρυξή της’’ σε βασίλειο κάθε ζωώδους ενστίκτου. Μέχρι και σήμερα, ο καθένας συνδυάζει τις παραπάνω έννοιες, κατά κύριο λόγο, με ό,τι αποκαλούμε βασική ανάγκη. Τροφή και σεξ, τα δύο που λατρεύουμε, αλλά και υποτιμούμε, θεωρώντας τα ελέγξιμα από την ανθρώπινη λογική, κάτι που μας κάνει να νιώθουμε όλο και πιο ισχυροί.
  
  Πράγματι, αυτή η τάση του ανθρώπου να ‘’αποκηρύξει’’ το ζώο μέσα του είναι διαχρονική. Αν επιστρέψουμε και πάλι στον Αριστοτέλη, θα θυμηθούμε την ιδέα του για τον τέλειο ηγεμόνα που ονόμαζε ‘’φιλόσοφο-βασιλιά’’, ένα άτομο απομακρυσμένο από κάθε ανθρώπινο πάθος όπως οι βασικές επιθυμίες στις οποίες αναφερθήκαμε. Έτσι και σήμερα, θεωρώντας τους εαυτούς μας κυρίαρχους έναντι της φύσης μας και της καταβολής μας, νομίζουμε ότι οι επιθυμίες μας πλέον έχουν πάψει να ναι αποτελέσματα βιολογικών αναγκών, αλλά ότι είναι αποτελέσματα προσωπικών λογικών διεργασιών. Ότι τρώμε όχι επειδή πεινάμε και διαφορετικά θα πεθάνουμε, αλλά επειδή μας αρέσει το συγκεκριμένο φαγητό, ότι κάνουμε έρωτα όχι λόγω του βιολογικού ενστίκτου αναπαραγωγής, αλλά επειδή ποθούμε το συγκεκριμένο άτομο.
  
  Επεκτείνοντας τις παραπάνω σκέψεις, μπορούμε να εξετάσουμε τα υπόλοιπα αντικείμενα επιθυμίας, τα οποία παρουσιάζουν το ίδιο ατέλειωτο μοτίβο επιθυμίας και σχετικά άμεσου κορεσμού. Μιλώ για όλους αυτούς τους στόχους που βάζουμε στη ζωή, να περάσουμε σε μια σχολή, να διαβάσουμε ένα ενδιαφέρον βιβλίο, να πάρουμε ένα αυτοκίνητο που μας αρέσει… κτλ. Δυστυχώς για μένα, ούτε εδώ μπορούμε να μιλήσουμε για μια υπερισχύουσα λογική. Από τη στιγμή που πχ ξεχνάμε πόσο θέλαμε να πάρουμε αυτό το αυτοκίνητο όταν το οδηγήσουμε(και μετά θέλουμε κάτι άλλο) και με τον ίδιο τρόπο χορταίνουμε μετά το φαγητό, διάκριση μεταξύ ‘’ζωώδους’’ και ‘’ανθρώπινης’’ επιθυμίας, δεν φαίνεται να υφίσταται.
  
  Δυστυχώς, όσο και αν θέλουμε να πιστέψουμε στην ισχύ της λογικής μας, ο άνθρωπος φαίνεται να είναι υποχείριο της επιθυμίας. Μιας επιθυμίας που δεν έχει διακρίσεις, αλλά ούτε και σαφή λογική ανάλυση, καθώς εξαρτάται απόλυτα από το τυχαίο και δεν εμπεριέχει καμία σίγουρη αλήθεια ως προς το αντικείμενό της, καθώς ξέρουμε γιατί επιθυμούμε, αλλά όχι γιατί επιθυμήσαμε(το συγκεκριμένο). Και έτσι συμπεραίνουμε το συγκυριακό χαρακτήρα κάθε ανθρώπου και αγαθού που θέλουμε στη ζωή μας, το γοητευτικό παράλογο που χαρακτηρίζει τη ζωή, μια ζωή βασίλειο των επιθυμιών.


δικηγοράκος





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

υποσχέσεις

   Να ξέρεις, φίλε μου, πως ξέρω πώς είναι. Ξέρω πώς είναι να πονάει η ψυχή σου. Ξέρω πώς είναι να βουρκώνεις με τα πάντα, μόνο και μόνο επειδή δεν ξέρεις με τι να κλάψεις. Ξέρω πώς είναι να βλέπεις πράγματα, τη στιγμή που δε θες να βλέπεις τίποτα. Και από την άλλη, ξέρω πώς είναι να μη βλέπεις τίποτα, τη στιγμή που θα ήθελες να βλέπεις τα πάντα.      Δεν ξέρω ποιο είναι το μεγαλύτερο ψέμα που έχουμε πει. Αλλά ξέρω ποιο είναι το ψέμα που μας πληγώνει περισσότερο. «Θα είμαι δίπλα σου». Μας ενοχλεί ο μέλλοντας; Μήπως μας ενοχλεί η λέξη «δίπλα»; Ή απλώς δεν αντέχουμε αυτές τις λέξεις στη σειρά επειδή γνωρίζουμε όλον τον εγωισμό και την επιπολαιότητα που κρύβεται από πίσω;      Εγωισμός, επειδή αυτός που την ξεφουρνίζει, έχει περισσότερη ανάγκη να είναι δίπλα μας απ’ ότι εμείς δίπλα σε αυτόν. Επιπολαιότητα, γιατί δεν αναλογίζεται την ευθύνη του μέλλοντα στις πλάτες του. Και μας γεμίζει με ουτοπικές προσδοκίες.      Ευτυχώς, δεν έγινα ποτέ ο λόγος που κρυώνεις. Όλα γίνονταν λι

διττή φύση/δύση

καπιταλισμός/σοσιαλισμός . δουλεύεις. η δουλειά σου, αποφέρει κάποιο προϊόν το οποίο αγοράζεται και έτσι υπάρχει κέρδος. το κέρδος το μοιράζεσαι μαζί με τα αφεντικά, τα οποία δουλεύουν κάνοντας κάποια τηλεφωνήματα ή και καθόλου δουλειά, αλλά έχουν το άγχος. φύση/κρίση. η φύση του ανθρώπου νου καπιταλισμού τα έφερε έτσι ώστε ήρθε η κρίση έχει οδηγήσει στο να παρακαλάς κάποιον να δουλέψεις για αυτόν, και να σου δώσει ένα μικρό κομμάτι από αυτά που θα παράξεις. πολλές φορές, και αφιλοκερδώς, ελπίζοντας πως δεν χρειάζεται να ted ρέφεσαι καν. οι συνθήκες στις οποίες θα δουλέψεις, θα είναι επίσης, όποιες επιθυμεί ο εργοδότης. πάτος/κράτος. το κράτος, παρέχει προστασία στον εργαζόμενο απέναντι στους κακούς εργοδότες, απολύοντας τον εργαζόμενο δίχως προειδοποίηση μέσα σε μια μέρα για να πούμε  ερτ1  παράδειγμα. επίσης, παρέχει κοινωνικά αγαθά όπως φροντιστήρια για την παιδεία, χαράτσια για να μείνεις, φυλακισμένες οροθετικές για την ισότητα, ράντζα για  την υγεία, και φό

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωσης. Και τότε για σένα η λύση είναι μονόδρομος και στην ταμπέλα αναγράφεται ξεκάθαρα η λέξη «λήθη».   Χτίζεις έναν τοίχο άρνησης ανάμεσα σε σένα και το παρελθόν σου. Με όσο εγωισμό σου έχει απομείνει και την