Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Λίγα λόγια για τον Τζιμ Mόρισον...



-Πότε γεννήθηκε και ποια είναι η οικογένειά του; Ο Τζέημς Ντάγκλας Μόρισον γεννήθηκε στις 8 Δεκεμβρίου 1943 στην πόλη Melbourne της Φλόριντα των ΗΠΑ. Μητέρα του ήταν η Κλάρα και πατέρας του ο Στήβ (Μόρισον), ο οποίος ήταν ναύαρχος, ένα επάγγελμα που στερούσε σ΄αυτόν και στην υπόλοιπη οικογένεια την δυνατότητα να εγκατασταθούν μόνιμα σ' ένα σπίτι. Τα ταξίδια του τον απομάκρυναν για κάμποσο καιρό από την γυναίκα και τα παιδιά του. Επομένως , είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πόσο πολυτάραχη ήταν η παιδική ηλικία του Τζιμ. Α! Είχε, επίσης, και δύο αδέλφια, τον Άντυ και την Αν. Οι γονείς τους είχαν συμφωνήσει ότι η χρήση βίας για την επιβολή πειθαρχίας δεν ήταν ο κατάλληλος τρόπος και έτσι ακολούθησαν έναν άλλο... Τα μπινελίκια! Και μέχρι να φτάσουν, μάλιστα, τα παιδιά να χτυπιούνται από τα κλάματα.

-Μία παιδική εμπειρία: Κάποτε στην διάρκεια ενός ταξιδιού της φαμίλιας με αυτοκίνητο και κατεύθυνση τη Σάντε Φε συνέβη κάτι που ο ίδιος ο Lizard King χαρακτήρισε ως ''την πιο σημαντική στιγμή της ζωής του''. Σε κάποιο σημείο του δρόμου είχε ανατραπεί ένα φορτηγό και δίπλα του βρίσκονταν ετοιμοθάνατοι Ινδιάνοι Πουέμπλο. Ο Τζιμ φώναζε κλαίγοντας ''θέλω να βοηθήσω , θέλω να βοηθήσω...''. Αρκετό καιρό μετά ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι η ψυχή ενός Ινδιάνου που πέθανε μεταφέρθηκε στο δικό του σώμα. Με αφορμή το συμβάν αυτό εμπνεύστηκε πολύ αργότερα το ''Peace Frog'':

There's blood in the streets, it's up to my ankles
She came
Blood in the streets, it's up to my knee
She came
Blood in the streets in the town of Chicago
She came
Blood on the rise, it's following me
Think about the break of day

She came and then she drove away
Sunlight in her hair

She came
Blood in the streets runs a river of sadness
She came
Blood in the streets it's up to my thigh
She came
Yeah the river runs red down the legs of a city
She came
The women are crying red rivers of weepin'

She came into town and then she drove away
Sunlight in her hair

Indians scattered on dawn's highway bleeding
Ghosts crowd the young child's fragile eggshell mind

Blood in the streets in the town of New Haven
Blood stains the roofs and the palm trees of Venice
Blood in my love in the terrible summer
Bloody red sun of Phantastic L.A.

Blood screams her brain as they chop off her fingers
Blood will be born in the birth of a nation
Blood is the rose of mysterious union

There's blood in the streets, it's up to my ankles
Blood in the streets, it's up to my knee
Blood in the streets in the town of Chicago
Blood on the rise, it's following me
-Πώς ήταν ο έφηβος; Στην εφηβεία του άρχισε να διακρίνεται η διαφορετικότητά του και οι παραξενιές του. Γινόταν πιο λεπτός και πιο περίεργος. Τα κακόγουστα αστεία, που είχαν ως στόχο την κοινή αποδοχή και το ενδιαφέρον του κόσμου, ήταν ένα από τα χόμπι του. Όταν οι μπάτσοι τον πέταξαν έξω από το Alameda Theatre, επειδή έκανε χαμό, τους είπε: ''Για δείξτε μου τις ταυτότητές σας''. Αλλά αυτό είναι μόνο η αρχή... Ζωγράφιζε και συνήθιζε να γράφει ραδιοφωνικά σποτ και να κάνει σκίτσα με σεξουαλικό περιεχόμενο. Του άρεσε η λογοτεχνία και η ποίηση. Άκουγε συνεχώς τους δίσκους του Oscar Brand. Όλοι οι συνομήλικοί του προσπαθούσαν να τον προσεγγίσουν. Είχε αρχίσει να έχει σχέση με κοπέλες και είμαι σίγουρος ότι με τα πειράγματά του τις έφερνε σε πολύ δύσκολη θέση! Οι επιδόσεις του στο σχολείο ήταν αρκετά ικανοποιητικές συγκριτικά με την προσπάθεια που κατέβαλε. Τρελαινόταν με τα έργα του Φρειδερίκου Νίτσε, διάβαζε συστηματικά τον συμβολιστή ποιητή Αρθούρο Ρεμπώ και πολλά-πολλά άλλα... Έγραφε και ο ίδιος ποιήματα. Πολλά απ' αυτά είχαν σχέση με τον θάνατο και το νερό και πολλά απ' αυτά θα αποτελούσαν υλικό για τους στίχους των ''Doors'', όπως το ''Horse latitudes'':

When the still sea conspires an armor
And her sullen and aborted
Currents breed tiny monsters,
True sailing is dead.

Awkward instant
And the first animal is jettisoned
Legs furiously pumping
Their stiff green gallop,
And heads bob up

Poise
Delicate
Pause
Consent

In mute nostril agony
Carefully refined
And sealed over.

-Ποιες ήταν οι πανεπιστημιακές του σπουδές; Αρχικά, παρακολούθησε μαθήματα στο St. Petersburg Junior College. Αργότερα αποφάσισε να πάει στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, όπου συγκατοίκησε με τον Τζορτζ Γκριρ. Έκατσε περίπου ένα χρόνο, απογοητεύτηκε, όμως, πάλι, και πήγε στο UCLA. Εκεί τελείωσε τις προπτυχιακές του σπουδές. Ο κύριος Μόρισον αρχίζει τα μεθύσια, εκνευρίζει τους συγκάτοικούς του στα λεωφορεία με τα πειράγματά του και αποκτά επαφή με τον κινηματογράφο και το θέατρο. Σκηνοθετεί και μια ταινία στο UCLA, η οποία θα καταλήξει σε μεγάλη αποτυχία και τελικά ο Τζιμ θα πληγωθεί. Ως φοιτητής ζει μία όχι και τόσο ήρεμη ζωή...

-Ποιοί είναι οι ''Doors'' και ποια είναι τα πρώτα τους βήματα; Ο Τζιμ γνωρίζει τον Ρέη Μάνζαρεκ μέσω ενός κοινού φίλου, του Τζον Ντεμπέλα. Η ενασχόληση με τον κινηματογράφο είναι αυτή που τους φέρνει ακόμη πιο κοντά. Στον Τζιμ αρέσει πολύ η μουσική που παίζει ο Ρέη με την μπάντα του (''Rick and the Ravens''). Σε συζήτηση με τον φίλο του Σαμ Κίμαν , ο Τζιμ φαντάζεται τη δημιουργία ενός συγκροτήματος με το όνομα φυσικά ''Doors'', το οποίο είχε εμπνευστεί από το μυθιστόρημα ''The Doors of Perception''. Κάποτε, καθισμένος στην άμμο της Venice Beach και παρατηρώντας ένα μαύρο κορίτσι να τον πλησιάζει, γράφει το ''Hello, I love you''... 

Hello, I love you
Won't you tell me your name?
Hello, I love you
Let me jump in your game...

  Λίγο καιρό μετά ο Μόρισον συναντά στην παραλία τον Ρέη και του δείχνει τους στίχους του. Ο Ρέη διαβάζει τον πρώτο στίχο από το ''Moonlight Drive''.

Let's swim to the moon, uh huh
Let's climb through the tide
Penetrate the evenin' that the
City sleeps to hide...

  Μόλις τελειώνει του λέει: ''Να με πάρει ο διάβολος αν δεν είναι οι φοβερότεροι στίχοι που έχω ακούσει. Φτιάχνουμε ένα συγκρότημα ροκ και βγάζουμε ένα εκατομμύριο δολάρια''.
Ο Τζιμ του απαντάει:''Ακριβώς αυτό είχα στο μυαλό μου κι εγώ''.
  Έπειτα έρχεται και ο ντράμερ Τζων Ντέσμορ, γνωστός του Ρέη από τα μαθήματα διαλογισμού που παρακολουθούσε... Ο τύπος αυτός, λοιπόν, παίζει ντραμς από τα δώδεκά του και έχει ασχοληθεί με την τζαζ. Έπαιζαν και τα αδέρφια του Ρέη. Σύντομα, όμως, ο ένας τα παράτησε και ο άλλος αντικαταστάθηκε από τον κιθαρίστα Ρόμπι Κρίγκερ, γνωστός και αυτός του Ρέη από τα μαθήματα διαλογισμού. Ο Ρόμπτι ήταν ο μικρότερος σε ηλικία.
 Τον πρώτο καιρό τα πράγματα ήταν πολύ δύσκολα για τους ''Doors''. Ένα συμβόλαιο είχαν υπογράψει με μία δισκογραφική, όμως μετά τίποτα. Δεν τους ήθελαν στα clubs, γιατί έβριζαν πολύ... Ειδικά όταν έπαιζαν το ''The End''. 

...The killer awoke before dawn, he put his boots on
He took a face from the ancient gallery
And he walked on down the hall

He went into the room where his sister lived, and then he
Paid a visit to his brother, and then he
He walked on down the hall, and
And he came to a door and he looked inside
Father, yes son, I want to kill you
Mother I want to fuck you...

...This is the end
Beautiful friend
This is the end
My only friend, the end...

  Ευτυχώς κάποια στιγμή όλα άρχισαν να παίρνουν τον δρόμο τους. Έπαιζαν σε συναυλίες και είχαν αρχίσει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους. Κάτι γινόταν... Ώσπου το ''Light My Fire'' τους ανέβασε εκεί που τους άξιζε (1967)!

You know that it would be untrue
You know that I would be a liar
If I was to say to you
Girl, we couldn't get much higher

Come on baby, light my fire
Come on baby, light my fire
Try to set the night on fire

The time to hesitate is through
No time to wallow in the mire
Try now we can only lose
And our love become a funeral pyre

Come on baby, light my fire
Come on baby, light my fire
Try to set the night on fire, yeah

Τα υπόλοιπα λίγο-πολύ τα ξέρετε. Γίνονται πασίγνωστοι. Κάνουν τεράστιες συναυλίες και ο Τζιμ μετατρέπεται σε θρύλο της ροκ μουσικής. Έτσι απλά. Δεν έλειπαν, βέβαια, και τα μπλεξίματα (π.χ. τα δικαστήρια μετά από μια συναυλία στο Μαϊάμι, την 1η Μαρτίου 1969, ή η συκοφάντησή του συγκροτήματος από τα ΜΜΕ), όμως, τώρα, για ποιον δίσκο ή για ποιο κομμάτι μπορούμε να μιλήσουμε; Δεν είναι τυχαίο, νομίζω, ότι 42 χρόνια μετά τον θάνατο του Μόρισον το όνομά του ακούγεται τόσο δυνατά ...

''People are strange''

People are strange when you're a stranger
Faces look ugly when you're alone
Women seem wicked when you're unwanted
Streets are uneven when you're down

When you're strange
Faces come out of the rain
When you're strange
No one remembers your name
When you're strange
When you're strange
When you're strange
...

-Το τέλος του: Είναι πια 1971 και ο Τζιμ βρίσκεται στο Παρίσι με την Πάμελα (μία από τις πολλές γυναίκες του, αλλά η πιο σημαντική γι' αυτόν). Στις 2 Ιουλίου, τη νύχτα, δειπνεί σιωπηλός με την Πάμελα και τον φίλο του Άλαν και έπειτα στέλνει μία επιστολή στον εκδότη του σχετικά με την συλλογή των ποιημάτων του: ''The Lords and the New Creatures''. Αφού συνόδεψε την Πάμελα μέχρι το σπίτι υποτίθεται ότι πήγε να δει την ταινία ''Pursued''. Κανείς δεν ξέρει αν όντως πήγε. Οι απόψεις σχετικά με τον θάνατό του είναι πολλές και αυτό διότι δεν έγινε ποτέ αυτοψία. Όλοι έχουμε ακούσει για τις καταχρήσεις του Τζιμ. Ιδιαίτερα με το αλκοόλ. Ε, και με το χασίς, και με το LSD, και με την κόκα... Η κοινώς αποδεχτή εκδοχή θέλει τον Τζιμ να πέθανε απο υπερβολική δόση ηρωίνης, την οποία μπέρδεψε με κοκαΐνη, και να βρέθηκε νεκρός στην μπανιέρα του διαμερίσματός του από την Πάμελα κάποια ώρα μετά τα μεσάνυχτα στις 3 Ιουλίου (1971). Μία άλλη υποστηρίζει ότι τον ''φάγανε''... Ενώ, μία άλλη εξηγεί ότι ο Τζιμ δεν πέθανε και πως το βράδυ εκείνο τον είδαν να κατευθύνεται προς το αεροδρόμιο. Οι φίλοι του εκτιμούν ότι ένας ''ψεύτικος θάνατος'' θα ταίριαζε απόλυτα στην ιδιοσυγκρασία του και ότι με την βοήθεια της Πάμελα δεν θα ήταν απίθανη η πραγματοποίησή του. Ένα άτομο θα μπορούσε, λοιπόν, να ξεκαθαρίσει τα πράγματα, η Πάμελα. Όμως και αυτή πέθανε τρία χρόνια αργότερα από υπερβολική δόση ηρωίνης. Επομένως, η αλήθεια δεν πρόκειται να γίνει γνωστή ποτέ...

O Jim Morrison ενταφιάστηκε στο νεκροταφείο Père Lachaise στο ανατολικό Παρίσι. Στον τάφο του υπάρχει μια μαρμάρινη πλάκα που αναγράφει με αρχαία ελληνικά « ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΕΑΥΤΟΥ» . 


  Είχα την τύχη να ακούσω για πρώτη φορά ''Doors'' σε ηλικία 6 ετών και όμως αρκετά χρόνια μετά δεν έχω καταφέρει να λύσω τον γρίφο ''Τζιμ Μόρισον''. Δεν ξέρω αν πέθανε ή όχι και δεν με ενδιαφέρει. Προσωπικά πιστεύω ότι ο Τζιμ δεν ήταν μονάχα ένας χαρισματικός τραγουδιστής. Ήταν μία ιδιοφυΐα, ένας πραγματικός επαναστάτης. Πρωτοπόρος μέχρι σήμερα. Τράβηξε τον δρόμο του παραμένοντας πιστός στις ιδέες του μέχρι το τέλος...
  Τις περισσότερες πληροφορίες τις πήρα από ένα βιβλίο που έτυχε να διαβάσω το καλοκαίρι (''Τζιμ Μόρισον: Η ζωή και τα τραγούδια του'') και από γεγονότα που έχω πληροφορηθεί και έχω επιβεβαιώσει.

Δημήτρης Φρανκ (ο συντηρητικός)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

υποσχέσεις

   Να ξέρεις, φίλε μου, πως ξέρω πώς είναι. Ξέρω πώς είναι να πονάει η ψυχή σου. Ξέρω πώς είναι να βουρκώνεις με τα πάντα, μόνο και μόνο επειδή δεν ξέρεις με τι να κλάψεις. Ξέρω πώς είναι να βλέπεις πράγματα, τη στιγμή που δε θες να βλέπεις τίποτα. Και από την άλλη, ξέρω πώς είναι να μη βλέπεις τίποτα, τη στιγμή που θα ήθελες να βλέπεις τα πάντα.      Δεν ξέρω ποιο είναι το μεγαλύτερο ψέμα που έχουμε πει. Αλλά ξέρω ποιο είναι το ψέμα που μας πληγώνει περισσότερο. «Θα είμαι δίπλα σου». Μας ενοχλεί ο μέλλοντας; Μήπως μας ενοχλεί η λέξη «δίπλα»; Ή απλώς δεν αντέχουμε αυτές τις λέξεις στη σειρά επειδή γνωρίζουμε όλον τον εγωισμό και την επιπολαιότητα που κρύβεται από πίσω;      Εγωισμός, επειδή αυτός που την ξεφουρνίζει, έχει περισσότερη ανάγκη να είναι δίπλα μας απ’ ότι εμείς δίπλα σε αυτόν. Επιπολαιότητα, γιατί δεν αναλογίζεται την ευθύνη του μέλλοντα στις πλάτες του. Και μας γεμίζει με ουτοπικές προσδοκίες.      Ευτυχώς, δεν έγινα ποτέ ο λόγος που κρυώνεις. Όλα γίνονταν λι

διττή φύση/δύση

καπιταλισμός/σοσιαλισμός . δουλεύεις. η δουλειά σου, αποφέρει κάποιο προϊόν το οποίο αγοράζεται και έτσι υπάρχει κέρδος. το κέρδος το μοιράζεσαι μαζί με τα αφεντικά, τα οποία δουλεύουν κάνοντας κάποια τηλεφωνήματα ή και καθόλου δουλειά, αλλά έχουν το άγχος. φύση/κρίση. η φύση του ανθρώπου νου καπιταλισμού τα έφερε έτσι ώστε ήρθε η κρίση έχει οδηγήσει στο να παρακαλάς κάποιον να δουλέψεις για αυτόν, και να σου δώσει ένα μικρό κομμάτι από αυτά που θα παράξεις. πολλές φορές, και αφιλοκερδώς, ελπίζοντας πως δεν χρειάζεται να ted ρέφεσαι καν. οι συνθήκες στις οποίες θα δουλέψεις, θα είναι επίσης, όποιες επιθυμεί ο εργοδότης. πάτος/κράτος. το κράτος, παρέχει προστασία στον εργαζόμενο απέναντι στους κακούς εργοδότες, απολύοντας τον εργαζόμενο δίχως προειδοποίηση μέσα σε μια μέρα για να πούμε  ερτ1  παράδειγμα. επίσης, παρέχει κοινωνικά αγαθά όπως φροντιστήρια για την παιδεία, χαράτσια για να μείνεις, φυλακισμένες οροθετικές για την ισότητα, ράντζα για  την υγεία, και φό

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωσης. Και τότε για σένα η λύση είναι μονόδρομος και στην ταμπέλα αναγράφεται ξεκάθαρα η λέξη «λήθη».   Χτίζεις έναν τοίχο άρνησης ανάμεσα σε σένα και το παρελθόν σου. Με όσο εγωισμό σου έχει απομείνει και την