Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στη Σωφρονιστική Αποικία



Ένα βιβλίο που μέχρι την πρόσφατη επανέκδοσή του από τις Εκδόσεις Κίχλη, κακώς δεν είχε γίνει τόσο γνωστό, είναι το «Στη σωφρονιστική Αποικία», του Φραντς Κάφκα. Σύντομο, μόλις 90 σελίδες (και μαζί με το πλούσιο επίμετρο 170) και μάλιστα σε έκδοση ‘’τσέπης’’, δίνει μια σαφέστερη εικόνα για τις θέσεις του Κάφκα για τη δικαιοσύνη και την ηθική. Ίσως γι’ αυτό και ο ίδιος ο συγγραφέας να θέλησε να διαβάσει αυτό το έργο του δημόσια εκτός Πράγας και όχι κάποιο άλλο.
            Με αφόρμηση τις πραγματικές σωφρονιστικές αποικίες των μεγάλων δυνάμεων της εποχής του (πιθανώς τη γαλλική σωφρονιστική αποικία της Νέας Καληδονίας), ο Κάφκα αφηγείται την ιστορία μια εκτέλεσης που λαμβάνει χώρα σε κάποια αποικία της Ανατολής. Μόνοι χαρακτήρες του έργου (απουσιάζουν τα ονόματα), ο απαθής ‘’κατάδικος’’, ο ‘’στρατιώτης’’ που κρατά την αλυσίδα του κατάδικου και οι δύο βασικότεροι χαρακτήρες:  ο ‘’ταξιδιώτης’’, εντεταλμένος από τον νέο διοικητή της αποικίας να παρατηρήσει τις ακολουθούμενες πρακτικές, με σκοπό να εκδώσει αναφορά περί του δίκαιου ή μη χαρακτήρα αυτών (ο εντεταλμένος παρατηρητής είναι επίσης πραγματικό γεγονός – βλ. επίμετρο) και ο ‘’αξιωματικός’’ – εκτελεστής, μέσω ενός μηχανήματος που λατρεύει. Ιδιαιτερότητα του μηχανήματος είναι ότι εκτελεί τους καταδίκους, εγγράφοντας με τις ακίδες του το παράπτωμά τους επί του σώματός τους, θυμίζοντας το μεταγενέστερο ‘’Επιτήρηση και Τιμωρία’’ του Φουκώ. Σε αντίθεση με τη ‘’Δίκη’’, το παράπτωμα είναι γνωστό και μοχλός για την πλοκή είναι η εκτέλεση και η αταίριαστη σχέση των δύο φαινομενικά αντίθετων πρωταγωνιστών, του ‘’αξιωματικού’’ και του ‘’ταξιδιώτη’’.
            Εφόσον αγαπά κανείς τον Κάφκα, αποκλείεται να απογοητευθεί από αυτό το βιβλίο. Το κείμενο είναι και εδώ χειμαρρώδες, δομημένο χωρίς κεφάλαια. Το καφκικό παράλογο είναι και εδώ παρόν, αλλά αυτή τη φορά όχι μέσα από τα μάτια του θύματος, αλλά κυρίως μέσω των συναισθημάτων που προξενεί κατά την ανάγνωση, καθώς ξαφνικά συνειδητοποιείς ότι διαβάζεις περιγραφές τρομακτικών εικόνων, εν απουσία οποιουδήποτε συναισθήματος. Όπως διαβάζουμε στο επίμετρο, «η εκτέλεση φαντάζει παρεμπίπτουσα».
            Αξίζει όμως να το διαβάσει κανείς, γιατί σε μια ιστορία που πρόσωπο του κακού θα ‘’έπρεπε’’ να είναι ο παρανοϊκός ‘’αξιωματικός’’, ο Κάφκα καταφέρνει να τονίσει το κακό που ελλοχεύει στην απάθεια του αδρανούς παρατηρητή – ταξιδιώτη και δίπλα του ο ‘’αξιωματικός’’ να φαίνεται απλή καρικατούρα. Χαρακτηριστικά, μπροστά στην εκτέλεση ο ‘’ταξιδιώτης’’ δεν πράττει, αλλά μένει ανέκφραστος και ακόμα και όταν μιλά δεν υπερασπίζεται το ανήθικο αυτής, αλλά τη γνωστή μέχρι σήμερα αξίωση σε μια δίκαιη δίκη, σαν να θεωρεί αναπόφευκτη τη φανερά άδικη εκτέλεση. Αυτό το υποθάλπουν κακό στο χαρακτήρα του ‘’ταξιδιώτη’’, θυμίζει τον πλοίαρχο Ντηλέηνο στο Μπενίτο Σερένο του Μέλβιλ. Κοινός τόπος αυτών των δύο χαρακτήρων διαφορετικών έργων και συγγραφέων, το κακό ως απάθεια μπροστά στο άδικο, το προσωπείο ανθρωπισμού και τελικώς η διαιώνιση του κακού, με άλλες σημαίες (εδώ με τη σημαία του θετού δικαίου).
            Τελικώς, η θέση του Κάφκα για τη δικαιοσύνη ολοκληρώνεται, αν αντιπαραβάλουμε το έργο του αυτό με τη ‘’Δίκη’’ (όπως και τον ‘’αξιωματικό’’ με τον ταξιδιώτη) και έτσι δούμε τις δύο όψεις της ποινικής δικαιοσύνης να έχουν ακριβώς το ίδιο παράλογο και απάνθρωπο πρόσωπο.
                                                                                                              Κ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

υποσχέσεις

   Να ξέρεις, φίλε μου, πως ξέρω πώς είναι. Ξέρω πώς είναι να πονάει η ψυχή σου. Ξέρω πώς είναι να βουρκώνεις με τα πάντα, μόνο και μόνο επειδή δεν ξέρεις με τι να κλάψεις. Ξέρω πώς είναι να βλέπεις πράγματα, τη στιγμή που δε θες να βλέπεις τίποτα. Και από την άλλη, ξέρω πώς είναι να μη βλέπεις τίποτα, τη στιγμή που θα ήθελες να βλέπεις τα πάντα.      Δεν ξέρω ποιο είναι το μεγαλύτερο ψέμα που έχουμε πει. Αλλά ξέρω ποιο είναι το ψέμα που μας πληγώνει περισσότερο. «Θα είμαι δίπλα σου». Μας ενοχλεί ο μέλλοντας; Μήπως μας ενοχλεί η λέξη «δίπλα»; Ή απλώς δεν αντέχουμε αυτές τις λέξεις στη σειρά επειδή γνωρίζουμε όλον τον εγωισμό και την επιπολαιότητα που κρύβεται από πίσω;      Εγωισμός, επειδή αυτός που την ξεφουρνίζει, έχει περισσότερη ανάγκη να είναι δίπλα μας απ’ ότι εμείς δίπλα σε αυτόν. Επιπολαιότητα, γιατί δεν αναλογίζεται την ευθύνη του μέλλοντα στις πλάτες του. Και μας γεμίζει με ουτοπικές προσδοκίες.      Ευτυχώς, δεν έγινα ποτέ ο λόγος που κρυώνεις. Όλα γίνονταν λι

διττή φύση/δύση

καπιταλισμός/σοσιαλισμός . δουλεύεις. η δουλειά σου, αποφέρει κάποιο προϊόν το οποίο αγοράζεται και έτσι υπάρχει κέρδος. το κέρδος το μοιράζεσαι μαζί με τα αφεντικά, τα οποία δουλεύουν κάνοντας κάποια τηλεφωνήματα ή και καθόλου δουλειά, αλλά έχουν το άγχος. φύση/κρίση. η φύση του ανθρώπου νου καπιταλισμού τα έφερε έτσι ώστε ήρθε η κρίση έχει οδηγήσει στο να παρακαλάς κάποιον να δουλέψεις για αυτόν, και να σου δώσει ένα μικρό κομμάτι από αυτά που θα παράξεις. πολλές φορές, και αφιλοκερδώς, ελπίζοντας πως δεν χρειάζεται να ted ρέφεσαι καν. οι συνθήκες στις οποίες θα δουλέψεις, θα είναι επίσης, όποιες επιθυμεί ο εργοδότης. πάτος/κράτος. το κράτος, παρέχει προστασία στον εργαζόμενο απέναντι στους κακούς εργοδότες, απολύοντας τον εργαζόμενο δίχως προειδοποίηση μέσα σε μια μέρα για να πούμε  ερτ1  παράδειγμα. επίσης, παρέχει κοινωνικά αγαθά όπως φροντιστήρια για την παιδεία, χαράτσια για να μείνεις, φυλακισμένες οροθετικές για την ισότητα, ράντζα για  την υγεία, και φό

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωσης. Και τότε για σένα η λύση είναι μονόδρομος και στην ταμπέλα αναγράφεται ξεκάθαρα η λέξη «λήθη».   Χτίζεις έναν τοίχο άρνησης ανάμεσα σε σένα και το παρελθόν σου. Με όσο εγωισμό σου έχει απομείνει και την