Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΓΙΑ ΤΑ ΚΙΤΡΙΝΑ ΓΙΛΕΚΑ


Αφορμή για το παρόν είναι η ιστορία του Βερθέρου με το κίτρινο γιλέκο. Ο Βερθέρος είναι ο κεντρικός ήρωας του κλασσικού μυθιστορήματος του Γκαίτε «Τα Πάθη του νεαρού Βερθέρου», ενός βιβλίου – συμβόλου του κινήματος Sturm und Drang (Θύελλα και Ορμή), προδρόμου του Ρομαντισμού.
Το κίνημα αυτό, αλλά και ο ήρωας του βιβλίου, έχουν κοινό τόπο την ευαισθησία στην απόλυτη μορφή της και την αναζήτηση ελευθερίας, μέσω της σύγκρουσης του ερωτικού πάθους με τις κοινωνικές συμβάσεις (βλ. οπισθόφυλλο βιβλίου – Εκδόσεις Άγρα). Ειδικότερα, ο Βερθέρος είναι ένας ανερχόμενος αστός που ερωτεύεται τη μνηστή ενός φίλου του. Ερωτεύεται παράφορα, εξιδανικεύει το αντικείμενο του πόθου του και καταλήγει να νιώθει φυλακισμένος από την ίδια την πραγματικότητα, το ανέφικτο της κατάκτησης του ερωτικού αντικειμένου να μετατρέπεται σε ανέφικτο της ίδια του της ύπαρξης και μόνη οδός διαφυγής και πραγματικής ελευθερίας να είναι αυτή της ‘’εθελούσιας επιλογής του θανάτου’’ (τότε δεν υπήρχε η έννοια της αυτοκτονίας…). Σε μια βαθύτερη ανάγνωση του βιβλίου, συνειδητοποιεί κανείς ότι δεν εξιστορείται απλά ένα ερωτικό δράμα, αλλά η μάχη ενός νεαρού Ιδεαλιστή Αστού να ‘’υπάρξει’’, εντός των κατ’ αυτόν δεδομένα απροσπέλαστων κοινωνικών συμβάσεων και δομών.
Το ενδιαφέρον είναι ότι το παραπάνω έργο που είναι σε μεγάλο βαθμό εξιστόρηση πραγματικών γεγονότων που έγραψε και έζησε ο ίδιος ο Γκαίτε στη νεότητά του, αλλά σε μεγαλύτερη ηλικία θέλησε να υποβαθμίσει παρά την επιτυχία και αναγνώριση που του προσέδωσε. Ήθελε να είναι ο Γκαίτε του Φάουστ παρά ο Γκαίτε του Βερθέρου. Η αναγνώριση (από τους νέους κυρίως) ήταν τόσο μεγάλη, ώστε να δημιουργηθεί μόδα υιοθέτησης στυλ Βερθέρου που είχε ως χαρακτηριστικό το κίτρινο γιλέκο. Οι μεγαλύτεροι ενοχλήθηκαν από τη μόδα αυτή, ίσως και ο ίδιος ο συγγραφέας, σε βαθμό που να γελοιοποιούν το έργο και να λέγεται ότι αποτελεί κίνδυνο, καθώς ωθεί στην αυτοκτονία. Το πιο ενδιαφέρον είναι όμως ότι ο συγγραφέας τελικώς επανεκτίμησε το έργο του προς τα τέλη της ζωής του και όχι μόνο βοήθησε στην επανέκδοση του βιβλίου με δική του εισαγωγή και διορθώσεις, αλλά και σε ένα από τα τελευταία του ποιήματα «Στον Βερθέρο» γράφει: “ο νέος, χαρούμενος όπως στο άνθος της παιδικής του ηλικίας, στην άνοιξη αποκαλύπτεται, σαν άνοιξη κι ο ίδιος’’. Ενώ στην ωριμότητά του δηλαδή στρέφεται στον κλασσικισμό και υποδεικνύει την αναγκαιότητα του συμβιβασμού με το αναπόφευκτο των ματαιώσεων και του υπαρξιακού ανικανοποίητου, ξαφνικά επανέρχεται στο ρομαντισμό και τον ιδεαλισμό του νεαρού εγώ του.  
Αυτό θα λέγαμε και θα θέλαμε να συμβολίζει στο σήμερα το κίτρινο γιλέκο, τους Βερθέρους της εποχής μας. Αυτούς που παραμένουν ιδεαλιστές και ρομαντικοί και οι λογικοί  θα λοιδορούν, ώστε να ξεχάσουν το ότι βρίσκονταν και θα ήθελαν να ξαναβρεθούν στην ίδια θέση, όπως και ο Γκαίτε. Η μάχη αυτή για ελευθερία δεν χρειάζεται να αναλυθεί λογικά. Αρκεί ο Βερθέρος μέσα στον καθένα μας να παραμείνει ζωντανός και να μην εξαναγκαστεί σε εθελούσια αυτοκτονία.

                                                                                                                                                Κ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

υποσχέσεις

   Να ξέρεις, φίλε μου, πως ξέρω πώς είναι. Ξέρω πώς είναι να πονάει η ψυχή σου. Ξέρω πώς είναι να βουρκώνεις με τα πάντα, μόνο και μόνο επειδή δεν ξέρεις με τι να κλάψεις. Ξέρω πώς είναι να βλέπεις πράγματα, τη στιγμή που δε θες να βλέπεις τίποτα. Και από την άλλη, ξέρω πώς είναι να μη βλέπεις τίποτα, τη στιγμή που θα ήθελες να βλέπεις τα πάντα.      Δεν ξέρω ποιο είναι το μεγαλύτερο ψέμα που έχουμε πει. Αλλά ξέρω ποιο είναι το ψέμα που μας πληγώνει περισσότερο. «Θα είμαι δίπλα σου». Μας ενοχλεί ο μέλλοντας; Μήπως μας ενοχλεί η λέξη «δίπλα»; Ή απλώς δεν αντέχουμε αυτές τις λέξεις στη σειρά επειδή γνωρίζουμε όλον τον εγωισμό και την επιπολαιότητα που κρύβεται από πίσω;      Εγωισμός, επειδή αυτός που την ξεφουρνίζει, έχει περισσότερη ανάγκη να είναι δίπλα μας απ’ ότι εμείς δίπλα σε αυτόν. Επιπολαιότητα, γιατί δεν αναλογίζεται την ευθύνη του μέλλοντα στις πλάτες του. Και μας γεμίζει με ουτοπικές προσδοκίες.      Ευτυχώς, δεν έγινα ποτέ ο λόγος που κρυώνεις. Όλα γίνονταν λι

διττή φύση/δύση

καπιταλισμός/σοσιαλισμός . δουλεύεις. η δουλειά σου, αποφέρει κάποιο προϊόν το οποίο αγοράζεται και έτσι υπάρχει κέρδος. το κέρδος το μοιράζεσαι μαζί με τα αφεντικά, τα οποία δουλεύουν κάνοντας κάποια τηλεφωνήματα ή και καθόλου δουλειά, αλλά έχουν το άγχος. φύση/κρίση. η φύση του ανθρώπου νου καπιταλισμού τα έφερε έτσι ώστε ήρθε η κρίση έχει οδηγήσει στο να παρακαλάς κάποιον να δουλέψεις για αυτόν, και να σου δώσει ένα μικρό κομμάτι από αυτά που θα παράξεις. πολλές φορές, και αφιλοκερδώς, ελπίζοντας πως δεν χρειάζεται να ted ρέφεσαι καν. οι συνθήκες στις οποίες θα δουλέψεις, θα είναι επίσης, όποιες επιθυμεί ο εργοδότης. πάτος/κράτος. το κράτος, παρέχει προστασία στον εργαζόμενο απέναντι στους κακούς εργοδότες, απολύοντας τον εργαζόμενο δίχως προειδοποίηση μέσα σε μια μέρα για να πούμε  ερτ1  παράδειγμα. επίσης, παρέχει κοινωνικά αγαθά όπως φροντιστήρια για την παιδεία, χαράτσια για να μείνεις, φυλακισμένες οροθετικές για την ισότητα, ράντζα για  την υγεία, και φό

της λήθης το πηγάδι

·         λήθη   <   αρχαία ελληνική   λήθη   <   λήθω ουσιαστικό,  θηλυκό Ορισμός : η  λησμονιά , το σβήσιμο από τη μνήμη, το να μη θυμάσαι πια                  η  λησμονιά , η κατάσταση κατά την οποία δεν σε θυμάται κανείς ·         Συγγενικές λέξεις: λάθος, λαθραίος, αλήθεια       Άραγε πόσα άτομα αναγκάστηκες να ξεχάσεις και να αφήσεις πίσω και πόσα ακόμα θα υπάρξουν στη ζωή σου; Κάποια από αυτά τα επέλεξες εσύ, κάποια λαθραία εισέβαλαν στη ζωή σου, μα όλα κατέληξαν να σου είναι απαραίτητα. Και όμως ήρθε η μέρα που τα άτομα αυτά σε πρόδωσαν, σε πλήγωσαν, σε απέρριψαν. Ήταν λάθος σου που τους επέτρεψες να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι σου; Δεν έχει σημασία πια. Το μόνο που προσπαθείς μανιωδώς είναι να απαλλαγείς από το αίσθημα του θυμού, την απώλειας, της απόγνωσης. Και τότε για σένα η λύση είναι μονόδρομος και στην ταμπέλα αναγράφεται ξεκάθαρα η λέξη «λήθη».   Χτίζεις έναν τοίχο άρνησης ανάμεσα σε σένα και το παρελθόν σου. Με όσο εγωισμό σου έχει απομείνει και την